slemmer dreng

Forestillingen turnerede i Danmark fra d. 22. februar til d. 18. marts 2016.

En højaktuel og barsk forestilling om misbrug af børn. En tematik vi som samfund ikke bare kan lukke øjnene for. Det er vedkommende og vigtigt. 

Med historierne om Joseph Fritzl, Natascha Kampusch, Ariel Castro, Babyfabrikken i Nigeria og Tønder-sagen i baghovedet, undersøger vi hvad der sker, hvis et isoleret menneske bryder ud i verden efter mange års misbrug, psykisk og fysisk terror. Hvor meget skal der til, før det er for sent at få en god barndom?
Vi bruger elementer og historier fra fiktion og virkelighed til at kreere dette nye stykke dansk dramatik, der vil udfordre den gængse holdning til dette voldsomme og smertelige emne.

"En mand, som bor alene med sin mor i en kælder og aldrig har været uden for en dør overhovedet, ved ikke meget om verden. Den smule han ved, vender en anelse på hovedet fordi han har været udsat for overgreb af alle tænkelige slags. Når han slipper ud i livet, bliver det nok ikke helt uden vanskeligheder.
Så er livet nok lettere, for en pige der spiller musik og har haft en ganske almindelig opvækst med forudsigelige trygge rammer og regler hos far og mor. Eller er det? 
Bandet Die Kraftpistole er en performance punkgruppe, der hele tiden udvikler nye sceniske udtryk; ikke bare i det musikalske univers, men i høj grad også i deres visuelle fremførelse. Die Kraftpistole har noget på hjerte, der først for alvor kommer til sin ret, da de ved en ren tilfældighed pludselig får to nye medlemmer. En ikke helt almindelig fyr med et helt særligt sprog og en noget anderledes lyrik og en helt almindelig pige, der aldrig har teet sig.
Die Kraftpistole vender vrangen ud på den side af livet vi helst ikke ønsker at vise. Spidder alt konformitet og fastlåste rammer og vrider hver en indelukket tanke ud af selv den pæneste pige. Intet går deres næse forbi og intet er for meget for ”Die Kraftpistole”...

Aldersgruppe: 15+

Pris

v. max 150 publikummer: 25.500 kr.

medvirkende

Skuespil: Lasse Popp, Kim Fast Jensen, Bastian Popp, Niels Peter Kløft, Søren Møller Pedersen, Susanne Bonde
Instruktør: Gitta Malling
Scenografi: Christian Q. Clausen
Musik: Kim Fast Jensen, Lasse Popp, Bastian Popp

Bag om forestillingen

Limfjordsteatret har puslet med forestillingen i flere sæsoner bl.a. det med at finde den helt rigtige vinkel har været svært. "For selvfølgelig skal det være kunst og vi har da også taget os en del kunstneriske friheder, men samtidig vil vi gerne, at publikum kan se noget af virkeligheden i forestillingen, at de går hjem med tanker om tematikken og om man kan gøre noget for de børn og voksne, der har været igennem et liv med overgreb og vold." -Fortæller instruktør og teaterleder Gitta Malling. 

Torsdag d. 30. oktober udkom undersøgelsen ”Sager i Børnehusene” fra Socialstyrelsen, der her også har fokus på overgreb og vold mod børn. Med omkring 999 mistanker om overgreb i familier på 1 år, får denne tematik igen fokus og det viser os, at det er en vigtig forestilling vi er i gang med.

Limfjordsteatret er i faglig dialog og sparring med en psykolog og Morsø Kommunes Familieafdeling. Dette for at få input fra professionel side. Dog ikke kun for at få input, men også for at udforske om en faggruppe som familieafdelingens rådgivere og personale kan bruge en kulturinstitution som Limfjordsteatret som samarbejdspartner til via kunsten at kunne skabe dialog, opmærksomhed og oplysning omkring en så vigtig tematik. Det der har været et stort fokuspunkt for os er; Hvor går grænsen egentlig? Hvornår er det et overgreb? Man kan jo følge lovgivningen ret slavisk når det gælder fysiske overgreb, men hvornår er de verbale og eller psykiske overgreb for meget? Hvor går den humane grænse?

Forestillingen har været længe undervejs. Inspirationen bag har været både fiktion som filmen Family Life, bøger som Rum og Det bliver sagt, men også de ægte historier, dem vi har set på avisforsiderne har en stor plads i den research der er lavet inden forestillingen tog form: Joseph Fritzl, Tønder-sagen, Brønderslev-sagen, Ariel Castro osv. Som en del af forløbet har vi også haft dialog og sparring med Morsø Familieafdeling, der først har set forestillingen og derefter kom med deres input. Det var meget givtigt for processen men selvfølgelig også en lille smule skræmmende at de kunne genkende så meget fra deres arbejde i forestillingen.


D. 30. oktober udkom rapporten om Sager i Børnehusene (Der er akut housing for kommuner til børn de har mistanke om bliver udsat for overgreb) og med et var der stor fokus på netop det emne vi så gerne vil sætte på dagsordenen. Faktisk er der kommet så stort fokus på det at Minister for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold Manu Sareen har givet Kommunerne en ekstra pose penge til at uddanne deres lærere til at forstå, opdage og sige fra overfor de overgreb børn i deres klasser etc. bliver udsat for – være det i hjemmet eller andre steder.


Et forslag til teaterforeningerne kunne derfor være at indgå et samarbejde med Kommunen omkring netop at få lærerene ind og se denne forestilling og så kan man evt. lave en aftertalk.


Forestillingen har også været afprøvet på de lokale gymnasieelever og fungerede rigtig godt, da der også er et oprør i forestillingen som de unge rigtig godt kan relatere til fra deres hverdag.


Vi har rigtig gode erfaringer med aftertalks med publikum, hvor skuespillerne deltager men også hvor der kan komme en fagperson udefra.


Det kunne også være at I havde lyst til at starte en indsamling til fordel for Red barnet, Børns Vilkår eller lign. Og dermed hjælpe med at sætte fokus netop på denne tematik, der desværre er en del af vores virkelighed hvad enten vi vil det eller ej.